کتابینش

ورود / ثبت نام

آمیگدالا

مغز خود را تغییر دهید ! آمیگدال و تغییر مغز چیست؟

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

سلام عرض می کنم خدمت شما همراهان عزیز. بنده امیر اسحاقی هستم مدرس دوره های مدیریت ذهن و مطالعه موثر و در این مقاله قصد دارم در رابطه با مقابله موثر با استرس های مغزی خدمت شما مطالبی را عرض کنم.

تغییرپذیری مغز

مغز شما توانایی بازسازی و التیام خود را از طریق یک فرایند شناخته شده به عنوان تغییرپذیری مغز را دارا می باشد.

شما می توانید رشته های عصبی (نورون) مغزی جدیدی را رشد دهید و بخشی از مغز خود را که می تواند به شما کمک کند تا عوامل استرس زا را به عنوان چالش و نه تهدیدات غیرقابل عبور در نظر بگیرد، توسعه دهید.

با تحت کنترل در آوردن قدرت قشر پیش پیشانی، شما می توانید آمیگدال خود را آرام نمایید طوری که بتوانید نسبت به استرس آگاهانه تر و موثر تر پاسخ دهید.

آمیگدال چیست؟

بخش هایی از مغز شما که پاسخ احساسی و رفتاری به وضعیت استرس زا را شکل می دهند که یکی از این بخش ها، آمیگدال است.

آمیگدال یک ساختار بادامی شکل کوچک است که به عنوان مرکز زنگ خطر در مغز شما عمل می کند.

هنگامی که شما اطلاعاتی را دریافت می کنید اگر آمیگدال احساس تهدید کند، زنگ خطر روانی را به صدا در می آورد تا به هیپوتالاموس اطلاع دهد که بدن را برای پاسخ مناسب آماده کند. آمیگدال این کار را بسیار سریع انجام می دهد حتی ممکن است شما قبل از اینکه شی یا وضعیتی را نام ببرید، نسبت به آن واکنش احساسی نشان دهید. به عنوان مثال وقتی شما شی ای شبیه به مار در مسیر پیاده رو ببینید، حتی قبل از اینکه مغزتان بتواند به کلمه مار فکر کند از روی آن بپرید!

مغز خاصیت شکل پذیری عصبی دارد

مغز شامل میلیاردها عصب و سلول ویژه است که با یکدیگر در ارتباط هستند. با گذشت زمان، هر یک از نورون ها و مسیرهای عصبی که مورد استفاده نیستند، ضعیف می شوند و رو به زوال می روند درحالی که آنهایی که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند اغلب قوی تر می شوند. همچنین مغز شما دارای توانایی رشد سلول های عصبی جدید از سلول های بنیادی را دارد.

این توانایی برای تغییر و امکان مدل سازی ساختار و سیستم مغز بر اساس تجربه، ویژگی ای است که به عنوان شکل پذیری عصبی شناخته شده است.

هنگامی که مجموعه ای از سلول های عصبی فعال می شوند، آنها به صورتی تنگاتنگ باهم ارتباط می یابند بنابراین به احتمال زیاد کل سکانس در واکنش به این نوع وضعیت در آینده تکرار می شود. افکار، احساسات و اقدامات شما در واقع می تواند ساختار مغز را در گذر زمان تغییر دهد. این امر توجیه می کند که چرا محیط دوران کودکی می تواند بر پاسخ شما به استرس در دهه های بعد زندگی تاثیر گذارد.

بنابراین با استفاده از یک سری مهارت ها می توان آمیگدال را آرام کرد و از قشر پیش پیشانی به طور موثر استفاده کرد. در مقاله بعدی یک سری تکنیک های کاربردی برای کاهش و مقابله با استرس و اضطراب خدمت شما عرض خواهم کرد.

سربلند و پیروز باشید امیر اسحاقی

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

3 thoughts on “مغز خود را تغییر دهید ! آمیگدال و تغییر مغز چیست؟

  1. سلام.میخواستم درباره ی همیش های روز جمعتون بپرسم که میشه بیشتر توضیح بدید.ممنون

  2. با سلام یک سوال کلی داشتم. میشه آماگدال در درون فردی به طور کلی از بین بره؟یعنی فرد دیگه نتونه احساسات مختلف رو درک کنه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *